Undervisning

Dialogredskaber

Som et tilbud til dig, der arbejder med unge, har Reden Ung igennem forskningsprojektet Byttedating i Danmark udviklet en række dialogredskaber, der kan gøre det nemmere for dig som fagperson at tage dialogen med en ung om sex, grænser og byttedating (sugardating). 

Samtalekort – Sukkerland

Samtalekortene er udviklet med henblik på at kunne tage dialogen med en gruppe af unge og give dem forskellige perspektiver på grænser, gode råd, dilemmaer, cases og spørgsmål om alkohol og rusmidler med et let, legende og sjovt udgangspunkt. 

  •  Samtalekortene har til formål at forebygge, skærme og beskytte de unge.
  • Samtalekortene bidrager bl.a. til at styrke de unges opfattelse af sig selv, øge bevidstheden af egne grænser, refleksion, give de unge ressourcer til at sige fra og skabe muligheden for at tale om, “når vi slår os”.
  • Samtalekortene egner sig bedst til aldersgruppen 15-22 år
  • Du kan købe samtalekortene Sukkerland for 100 kr. + porto

Det siger fagpersoner om – Sukkerland

Håndbog & undervisningsmateriale

Vi har udarbejdet en håndbog, med udgangspunkt i den seneste forskning. Med håndbogen får du en kort introduktion til den nyeste viden og baggrunde for at unge vælger at udforske grænser og sugardate. Har du brug for en kort indføring i, hvordan du kan gribe dialogen med unge an, når det gælder sex, byttedating og grænser?

Vores undervisningsmateriale tager udgangspunkt i tre digitale tegneserier, der er udviklet til dig, der ønsker at inddrage emner som sex, grænser og sugardating i undervisningen. Tegneserierne tager udgangspunkt i tre forskellige unge historier, hvor der er udarbejdet en række øvelser.

Tegneserierne har til formål at igangsætte åbne og nuancerede diskussioner, så eleverne får mulighed for at reflektere over både fordele og ulemper ved sugardating. Derved er de bedre rustet, hvis de skulle opleve grænseoverskridende situationer i forbindelse med sugardating el. lignende.

Du kan læse mere om vores undervisningsmateriale – de digitale tegneserier her 

Håndbogen er en informationsbog med guidelines og spørgsmål. Den taler ind i din faglighed og bidrager med viden om og handlemuligheder for dig som fagperson.

Håndbogen kan købes for 50 kr. pr. stk.

Vores digitale tegneserier er udviklet til dig, der ønsker at inddrage emner som sex, grænser og sugardating i undervisningen.

Øvelseshæftet til de digitale tegneserier kan købes for 25 kr.

Vil du købe al undervisningsmateriale?

Du kan købe vores undervisningsmateriale samlet for 150 kr. 

Digitale tegneserier

Digitale tegneserier

RedenUng har i samarbejde med forskere fra RUC og Aahus Universitet, Levende Streg og en gruppe unge, udviklet tre digitale tegneserier med fortællinger om unge, der har forskellige oplevelser relateret til sugardating. De tre unge har forskellige baggrunde og motiver og oplever forskellige problemstillinger i løbet af fortællingerne.

Du ser den enkelte digitale tegneserie ved at trykke på en af nedenstående bokse. Husk, at du skal bruge piletasterne til at navigere i tegneserierne. Du finder et udvalg af vores øvelser til tegneserierne på nedenstående side.

God fornøjelse!

Forberedelse

Inden du går i gang, er det vigtigt at huske, at det skal være rart at arbejde med de digitale tegneserier – både for eleverne og for dig som underviser. Sugardating, lyst og grænser er emner, som potentielt kan være utrygge at tale om, og derfor er det ekstra vigtigt at etablere et trygt rum fra starten.

Gode råd:

1. Der må ikke deles personlige historier

2. Der er ingen rigtige svar – alle svar skal respekteres

3. Ingen diskriminerende kommentarer

4. Du kan altid få hjælp af os i Reden Ung

For en uddybning af gode råd, kan du købe vores undervisningsmateriale og håndbog.

Øvelser

Lyst og grænser

  • Beskriv henholdsvis Michaels, Melissas og Jasmins grunde
    for at tage på date?
  • Hvordan kan penge påvirke ens evne til at mærke efter om, man har lyst til
    at gøre noget?
  • Tror I, at Michael, Melissa eller Jasmin fortryder deres date?
    Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Kan man bruge følelsen af ’fortrydelse’ i situationer fremover?
    Hvordan?

Grænsesætning

  • Er drenge og piger lige gode til at sætte grænser? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • I alle tre fortællinger er henholdsvis Michaels, Melissas og Jasmins dates
    væsentlig ældre end dem selv. Har alder nogen betydning i forhold til om,
    man tør/kan sætte grænser?
  • Hvilke andre faktorer kan ellers gøre, at det er svært at sige nej og sætte grænser?

Stigmatisering

  • Hvad betyder ordet ’stigmatisering’?
  • Hvor meget fylder stigmatiseringen for henholdsvis Michael, Melissa og Jasmin?
  • Hvad skal der til, før Jasmin vælger at dele sin oplevelse med en god veninde lige
    som Melissa vælger at gøre?

Mød Selma