
Forebyggelse af grænseoverskridelser og evnen til at mærke egne og andres grænser er kernen i vores fleksible undervisningspakker.
Undervisningen bygger på lovgivning om billeddeling og samtykke samt forskning og erfaringer fra Reden Ungs rådgivning, hvor mange unge oplever udfordringer i både fysiske og digitale fællesskaber. Gennem en kombination af viden og praktiske øvelser bliver eleverne bedre rustet til at navigere i grænseoverskridende situationer, forstå lovgivningen og vide, hvor de kan søge hjælp.
Vores undervisere
Vores undervisere er socialfagligt uddannede med en stærk didaktisk forståelse for målgrupper med bl.a. støttebehov og psykiske udfordringer. Vi opfylder behovet for pauser og skaber trygge læringsrum, hvor alle elever kan deltage aktivt og føle sig set og hørt.
Pakke 1: Basis (60 min)
“Grænser og samtykke”
Formål
At give eleverne en grundlæggende forståelse af grænser, samtykke og lovgivning om billeddeling og sextortion. Undervisningen hjælper dem med at navigere i digitale og fysiske fællesskaber samt kende deres handlemuligheder.
- Antal: 20-150 elever
- Varighed: 60 minutter
- Pris: 1.800 kr. (inkl. transport op til 50 km). 1.000 kr. pr. følgende time (fx ved oplæg i flere klasser på samme adresse)
- Mulighed for at lave individuelle løsninger, når der ønskes undervisning af flere hold.
Indhold
- Introduktion og lovgivning:
- Hvad er grænser, og hvornår kan de overskrides?
- Kort om samtykkeloven og lovgivning vedr. billeddeling og sextortion.
- Byttedating og sociale medier:
- Hvad er byttedating/sugardating?
- Risikofaktorer og faldgruber.
- Elevinddragelse:
- Kort dialog og øvelse om grænser og grænsesætning.
- Introduktion til, hvor de kan søge hjælp, fx anonym rådgivning.
Læringsudbytte
- Grundlæggende forståelse af egne og andres grænser.
- Overblik over lovgivning og risikofaktorer.
- Praktiske råd til at håndtere uønskede situationer.
Pakke 2: Udvidet (2 x 45 min)
“Grænser, samtykke og dilemmaer”
Formål
At styrke elevernes evne til at forstå og håndtere grænseoverskridelser gennem praktiske øvelser og cases. De lærer at diskutere og navigere i komplekse dilemmaer om sociale medier, festkultur og seksuelt salg/bytte.
- Antal: 20-150 elever
- Varighed: 2 x 45 minutter (i alt 1,5 time)
- Pris: 2.300 kr. (inkl. transport op til 50 km). 1.400 kr. pr. følgende 2 x 45 min (fx ved oplæg i flere klasser på samme adresse)
- Mulighed for at lave individuelle løsninger, når der ønskes undervisning af flere hold.
Indhold
- Introduktion og lovgivning:
- Hvad er grænser, og hvornår kan de overskrides?
- Kort om samtykkeloven og lovgivning vedr. billeddeling og sextortion.
- Byttedating og sociale medier:
- Hvad er byttedating/sugardating?
- Risikofaktorer og faldgruber.
- Elevinddragelse:
- Kort dialog og øvelse om grænser og grænsesætning.
- Introduktion til, hvor de kan søge hjælp, fx anonym rådgivning
- Dilemmaøvelser og cases:
- Elever arbejder med realistiske dilemmaer om grænseoverskridelser, sextortion og seksuelt salg og bytte.
- Diskuterer festkultur og påvirkning af samtykke fra alkohol og rusmidler.
- Handlemuligheder:
- Flere konkrete redskaber: Hvordan sætter man ord på det svære til sine venner/forældre/netværk (fx skrive et brev)?
- Hvor søger man hjælp?
Læringsudbytte
- Dybere forståelse af grænser og færdigheder i grænsesætning gennem praktiske øvelser.
- Større fortrolighed med at håndtere dilemmaer – både online og offline.
- Konkrete værktøjer til at få sat ord på det, der fylder og hvor der kan søges yderligere hjælp og rådgivning.
Pakke 3: Heldagsworkshop (6 timer inkl. pauser)
“Hvor går grænsen?”
Formål
At engagere eleverne i en hel dags refleksion og dialog om grænser og samtykke gennem interaktive øvelser, dilemmaer og fælles regelsæt. Workshoppen styrker fællesskabet og giver konkrete redskaber til at respektere hinandens grænser.
- Antal: 20-150 elever (to undervisere)
- Varighed: 6 timer inkl. pauser
- Pris: 15.000 kr. (inkl. transport op til 50 km)
- Mulighed for at lave individuelle løsninger, når der ønskes undervisning af flere hold.
Indhold
- Plenumoplæg (60 min):
- Introduktion til grænser, samtykke og billeddeling.
- Lovgivning: Samtykkeloven, sextortion og regler om digital deling.
- Grænser og festkultur: Hvad siger forskningen om alkohol og samtykke?
- Stationer (4 x 45 min):
- Dilemmaer og grænseøvelse
- Elever arbejder med realistiske dilemmaer om sociale medier, billeddeling og grænsesætning.
- Aktivitet: Sukkerlandsspillet – dialogkort udviklet med afsæt i et forskningsprojekt, som Reden Ung har været en del af. Spillet hjælper eleverne med at reflektere over forskellige dilemmaer.
- Samtykke og rusmidler
- Fokus på, hvordan alkohol og andre rusmidler kan påvirke grænser og samtykke.
- Øvelse: “Samtykke-tavlen” – en kreativ brainstorm – over hvad der kan siges og gøres for at sikre, at samtykke er til stede i forskellige situationer.
- Udarbejdelse af fælles regler – “Hvor går grænsen?”
- Eleverne samarbejder om at formulere tre konkrete fælles klasseregler, der skaber trygge rammer og styrker respekten for hinandens grænser.
- Kreativt produkt: Elever designer plakater, danse, sangtekster/raps eller andre visuelle påmindelser, der kan hænges op i fællesområder, for at styrke fællesskabet omkring reglerne.
- Dialog: Hvordan kan eleverne sikre, at retningslinjerne efterleves, og hvad gør man, hvis reglerne brydes?
- Mine grænser – “Sådan her kan du se på mig, at det (ikke) går over min grænse.”
- Elever arbejder med individuelle refleksioner og formuleringer for, hvordan de kan udtrykke deres grænser på en tydelig og respektfuld måde.
- Kreativt produkt: Elever udvikler personlige mobilbaggrunde eller små kort med egne og værelseskammeraters grænseudsagn.
- Dilemmaer og grænseøvelse
- Opsamling i plenum (30 min)
- Præsentation af klassens nye fælles regler og de kreative produkter.
- Spørgsmål og afrunding.
- Plenumoplæg (60 min):
Læringsudbytte
- Grundlæggende forståelse af grænser, samtykke og lovgivning – men nu kombineret med praktiske øvelser og dilemmaer.
- Stærkere evne til at navigere i komplekse dilemmaer gennem træning og refleksion.
- Konkrete handlemuligheder via fælles regler, så klassen har tydelige aftaler om at respektere hinandens grænser.
- Øget kendskab til rådgivningsmuligheder og viden om, hvornår man bør søge hjælp eller støtte.
Fokus på elevernes trivsel
Ved at rotere mellem stationerne opnår eleverne en dybere forståelse af grænser, samtykke og fællesskab. Workshoppen afsluttes med en samlet opsamling, hvor de fælles regler på grænser præsenteres i plenum, og eleverne deler deres refleksioner og kreative produkter.
Workshop til elever med støttebehov (2 x 3 timer)
“Hvor går grænsen?”
Formål
Denne workshop er særligt designet til unge med støttebehov, hvor der skabes plads til fordybelse og ro. Eleverne arbejder med grænser og fællesskab gennem kreative øvelser og refleksion.
- Antal: 20-150 elever (to undervisere)
- Varighed: 2 x 3 timer inkl. pauser
- Pris: 20.000 kr. (inkl. transport op til 50 km)
Indhold
Dag 1:
- Introduktion til grænser, samtykke og billeddeling.
- Grænseøvelser og dilemmaarbejde.
- Udvikling af værelsesregler.
Dag 2:
- Opsamling på spørgsmål fra dag 1.
- Sukkerlandsspillet: Dialogkort om grænser og dilemmaer.
- Fælles regler: Eleverne udvikler skolens “code of conduct”.
Læringsudbytte
- Tryghed og redskaber til at mærke egne og andres grænser.
- Kreative produkter, der forankrer reglerne i hverdagen.
skriv til os
Book undervisning
Har I spørgsmål eller specifikke ønsker til jeres oplæg?
Kontakt os gerne, så vi sammen kan finde den rette løsning for jeres skole.
Vi glæder os til at styrke elevernes forståelse for egne og andres grænser!