3

Forebyggelse af grænseoverskridelser og evnen til at mærke både egne og andres grænser er kernen i vores workshops. 

Gennem en blanding af viden og praktiske øvelser bliver eleverne bedre rustet til at sætte grænser, forstå lovgivningen og vide, hvor de kan søge hjælp. Workshoppen arbejder aktivt med udviklingen af, hvordan elever ser på hinanden, sikrer sig, at deres kammerater trives, og hvornår noget går over grænsen. Eleverne får mulighed for at udtrykke sig kreativt og udvikle forskellige produkter – alt sammen under temaet “Hvor går grænsen?”.

Skræddersyet til jer

Alle workshops er skræddersyet til efterskolens særlige fællesskab og er baseret på stationer, hvor eleverne arbejder med grænser, samtykke og fællesskab. Workshoppen begynder og afsluttes i plenum med et fælles oplæg og opsamling.

Vores undervisere

Vores undervisere er socialfagligt uddannede med en stærk didaktisk forståelse for målgrupper med bl.a. støttebehov og psykiske udfordringer. Vi opfylder behovet for pauser og skaber trygge læringsrum, hvor alle elever kan deltage aktivt og føle sig set og hørt.

Workshop 1:

“At bo tæt sammen – hvor går grænsen?”

Formål

Denne workshop styrker elevernes evne til at mærke egne og andres grænser og skaber trygge rammer for fællesskabet. Gennem øvelser, cases og dialog arbejder eleverne med grænseoverskridelser, festkultur og udfordringer inden for seksuelt salg og bytte (sugardating/billeddeling).

Antal: 20-150 elever (to undervisere)
Varighed: 6 timer inkl. pauser
Pris: 15.000 kr. (weekendtillæg: 1.500 kr.)

  1. Plenumoplæg (60 min)
    • Introduktion til grænser, samtykke og billeddeling.
    • Lovgivning: Samtykkeloven, sextortion og regler om digital deling.
    • Grænser og festkultur: Hvad siger forskningen om alkohol og samtykke
  2. Stationer (4 x 45 min)
    1. Dilemmaer og grænseøvelse 
      • Elever arbejder med realistiske dilemmaer om sociale medier, billeddeling og grænsesætning.
      • Aktivitet: Sukkerlandsspillet – dialogkort udviklet med afsæt i et forskningsprojekt, som Reden Ung har været en del af. Spillet hjælper eleverne med at reflektere over forskellige dilemmaer.
    2. Samtykke og rusmidler
      • Fokus på, hvordan alkohol og andre rusmidler kan påvirke grænser og samtykke.
      • Øvelse: “Samtykke-tavlen” – en kreativ brainstorm – over hvad der kan siges og gøres for at sikre, at samtykke er til stede i forskellige situationer.
    3. Udarbejdelse af fælles regler – “Hvor går grænsen?”
      • Eleverne samarbejder om at formulere tre konkrete fælles regler, der skaber trygge rammer og styrker respekten for hinandens grænser.
      • Kreativt produkt: Elever designer plakater, danse, sangtekster/raps eller andre visuelle påmindelser, der kan hænges op i fællesområder, for at styrke fællesskabet omkring reglerne.
      • Dialog: Hvordan kan eleverne sikre, at retningslinjerne efterleves, og hvad gør man, hvis reglerne brydes?
    4. Værelsesregler – “Sådan her kan du se på mig, at det (ikke) går over min grænse.”
      • Elever arbejder med individuelle refleksioner og formuleringer for, hvordan de kan udtrykke deres grænser på en tydelig og respektfuld måde.
      • Kreativt produkt: Elever udvikler personlige mobilbaggrunde eller små kort med egne og værelseskammeraters grænseudsagn.
  3. Opsamling i plenum (30 min)
    • Præsentation af skolens nye fælles regler og de kreative produkter.
    • Spørgsmål og afrunding.
  1.  
  • Ved at rotere mellem stationerne opnår eleverne en dybere forståelse af grænser, samtykke og fællesskab. Workshoppen afsluttes med en samlet opsamling, hvor de fælles regler på grænser præsenteres i plenum, og eleverne deler deres refleksioner og kreative produkter.

Workshop 2:

“Hvor går grænsen?” – udvidet

Formål

Denne workshop er et alternativ til “At bo tæt sammen – hvor går grænsen?” og er særligt tilpasset unge, der har brug for ekstra tid og ro til at arbejde med grænser og fællesskab. Over to dage skabes der plads til fordybelse gennem refleksion, konkrete øvelser og kreative aktiviteter. Eleverne har mulighed for at stille spørgsmål anonymt mellem dagene, som besvares på anden dag. Workshoppen fremmer forståelsen af grænser på en inddragende og tryg måde, der styrker fællesskabet.

Antal: 20-150 elever, særligt velegnet til elever med støttebehov (to undervisere)
Varighed: 2 x 3 timer inkl. pauser
Pris: 20.000 kr. (weekendtillæg: 1.500 kr.)

Dag 1

  1. Plenumoplæg (60 min)
    • Introduktion til grænser, samtykke og billeddeling: Hvad betyder det at sætte grænser
    • Lovgivning: Samtykkeloven, sextortion og regler om digital deling.
    • Grænser og festkultur: Hvad siger forskningen om alkohol og samtykke?
  1. Stationer (2 x 45 min)
    • Dilemmaer og grænseøvelse:
      • Elever arbejder med realistiske dilemmaer om sociale medier, billeddeling og grænsesætning.
      • Aktivitet: Sukkerlandsspillet – dialogkort udviklet med afsæt i et forskningsprojekt.
      • Spillet hjælper eleverne med at reflektere over forskellige dilemmaer.
    • Værelsesregler – “Sådan her kan du se på mig, at det (ikke) går over min grænser”
      • Elever arbejder med individuelle refleksioner og formuleringer for, hvordan de kan udtrykke deres grænser tydeligt og respektfuldt.
      • Kreativt produkt: Elever udvikler personlige telefonbaggrunde, små kort eller andre kreative produkter med egne grænseudsagn.

 

    •  

Dag 2

  1. Opsamling og spørgsmål fra dag 1 (30 min)
    • Vi samler op på refleksioner og spørgsmål fra brevkassen, som eleverne har haft mulighed for at stille anonymt.
  2. Stationer (2 x 45 min)
    • Samtykke og rusmidler:
      • Fokus på, hvordan alkohol og andre rusmidler kan påvirke grænser og samtykke.
      • Øvelse: “Samtykke-tavlen” – en kreativ brainstorm over, hvad der kan siges og gøres for at sikre, at samtykke er til stede i forskellige situationer.
      • Kreativt produkt: Der designes en ’samtykke-tavle’ med dagens forslag og ideer.
    • Udarbejdelse af fælles regler – “Hvor går grænsen?”
      • Eleverne samarbejder om at formulere tre konkrete fælles regler for skolen, der skaber trygge rammer og styrker respekten for hinandens grænser.
      • Kreativt produkt: Elever designer plakater, sangtekster, danse eller andre produkter, der kan anvendes eller hænges op i fællesområder for at styrke fællesskabet omkring reglerne.
  3. Opsamling i plenum (30 min)
    • Præsentation af skolens nye fælles regler og kreative produkter.
    • Afrunding og refleksion.
      •  
  • Workshoppen giver eleverne tid og rum til at arbejde i dybden med grænser og fællesskab, samtidig med at de udvikler konkrete produkter, der forankrer undervisningen.

skriv til os

Book undervisning

Har I spørgsmål eller specifikke ønsker til jeres oplæg?

Kontakt os gerne, så vi sammen kan finde den rette løsning for jeres skole.

Vi glæder os til at styrke elevernes forståelse for egne og andres grænser!